
-
Denys Shantar (°1997, Kherson)
van 06/02/2025 tot 15/03/2025
HEALING PRACTICE
Als uitgangspunt voor zijn kunstenaarspraktijk gebruikt hij vaak zijn eigen herinneringen en familiegeschiedenis, waarbij hij verschillende materialen en technieken gebruikt om verhalen te creëren die het midden houden tussen werkelijkheid en fictie. In zijn onderzoek naar kindertijd, religie, migratie en queerness koppelt hij het persoonlijke aan actuele mondiale maar ook historische gebeurtenissen, waarbij hij symbolen verweeft uit de mythologie, kunstgeschiedenis, folklore en het christendom. Terwijl hij zijn complexe identiteit en relatie tot zichzelf, de wereld en zijn familie onderzoekt, stelt hij zichzelf twee eenvoudige vragen: “Wie ben ik?” en ‘Waar kom ik vandaan?’.
Sinds zijn studie Costume Design is hij zich gaan richten op het gebruik van textiel, borduurwerk en collages in zijn werk. Door voornamelijk gerecycleerde, geschonken of gevonden stoffen en materialen te gebruiken, geeft hij zijn werk een onzichtbare laag door het onbekende verleden van het object te combineren met de nieuwe gegeven context. Naast zijn textielpraktijk creëert hij ook In Situ werken en/of gebruikt hij curatie in zijn artistieke praktijk, zoals in zijn werk “The Chapel of the beloved Disciple” uit 2024, gemaakt voor de 58e Les Fetes de la Saint Martin in Tourinnes – la – Grosse (BE).
Denys Shantar is een Oekraïens-Zwitserse kunstenaar en curator met een achtergrond in theater. In 2019 behaalde hij een bachelor in Fine Art aan de Zürich University of the Arts (CH) met een focus op fotografie, tekenen en schilderen. In 2021 voltooide hij zijn Master in Kostuumontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (BE).
Hij exposeerde in verschillende internationale instellingen en ruimtes, waaronder Z33 Huis voor Hedendaagse Kunst in Hasselt (BE), Cas-co Leuven (BE), The Butterfly House Bunde (NL), *Altefabrik Rapperswil tijdens Grosse Regionale (CH), BASE Milano (IT), Morpho Antwerpen (BE), Middelheim Museum Antwerpen (BE), Contemporary Art Institution Helmhaus Zürich (CH), Textielmuseum Texture Kortrijk (BE) en Crux Galerie Athene (GR). Hij ontving de Emerging Artist Award tijdens de 25e Gabrovo Biënnale 2022 in Bulgarije. Daarnaast ontving hij de Koninklijke Academie Antwerpen Afdelingsprijs Kostuumontwerp in 2021 en de CC Brugge Input/Output Aanmoedigingsprijs in 2023.
In 2022 werkte hij samen met het Museum voor Moderne Religieuze Kunst (MMRK) voor zijn eerste solotentoonstelling op de 3de Ieperse Quadriënnale (BE) en zette zijn samenwerking met het MMRK in 2023 voort om de groepstentoonstelling “CROSS-ING WAY-S” in Brussel samen te stellen. Vanaf september 2023 tot 24 september voerde hij zijn eenjarig onderzoeksproject “God save the Queers – The (not so) secret Life of Saints” uit aan de Koninklijke Academie in Antwerpen. De resultaten van zijn onderzoek presenteerde hij in Cas-co Leuven (BE) op het einde van zijn Off the Grid residency en werd uitgenodigd door Koplot Brussels (BE) om een solotentoonstelling te produceren voor Supermarket 2025 in Stockholm (SE). Hij woont en werkt in Antwerpen.